Jag får krupp på skivbolag och deras tröga, föråldrade sätt att tänka. Nu har tydligen förhandlingarna havererat och Bob Dylan har försvunnit från Spotify HELT.
När ska artister och deras bolag vakna upp och inse att 80- och 90-talet är förbi? Tekniken har gått framåt och lyssnarna vill inte längre köpa CD-skivor för 169:- styck. Detta betyder naturligtvis inte att all musik ska bli helt gratis och att artister ska jobba ideellt. Det kostar att göra en skiva, det kostar att turnera och det kostar att ha ett kolamissbruk. Men det är då det gäller att kompromissa. Även om artister och bolag inte kan tjäna lika mycket som de tidigare gjorde finns det fortfarande goda möjligheter till profit.
Spotify är en sådan möjlighet. Det är också en bra reklamplats eftersom det är många som först lyssnar där och sedan köper skivan i affär, på iTunes eller liknande.
Men inställningen från den etablerade, hyperkommersiella och superrika branschen är att förbjuda allt man inte tjänar tillräckligt på och övervaka all internettrafik så att folk måste köpa CD. Till ett pris som de själva sätter. Ingen marknadskonkurrens där inte.
Den enda trösten är att dessa svin kommer att bli överkörda, nergjorda och lämnade att ruttna inom tio år. Att stoppa den pågående digitala utvecklingen är som att försöka förbjuda elden eller hjulet. Modernt tänkande människor kommer att ta över och stofilerna får sitta i sina "MTV Cribs"-villor och gnida sina guldskivor och gnälla.
Länge leve Revolutionen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar